Inray on kehittänyt kamerajärjestelmäänsä automaattisen viherhakkeen tunnistus- ja raportointiosion, jonka käyttöön on monta motivaatiota. Kuukausitasolla viherhakekuormien määrät ei välttämättä ole suuria, mutta päivätasolla viherhakkeen osuus on ajoittain suuri. Nämä tilanteet ovat mahdollisia riskitilanteita. Tällä hetkellä haaste laitoksille on tiedon puute viherhakkeen käyttömääristä. Tiedetään että tuoreen hakkeen käyttö on viime vuosina lisääntynyt, mutta koska systemaattista seurantaa ei useinkaan ole, niin ei tiedetä sen mahdollisesti aiheuttamista ongelmista.
Mitä on viherhake?
Metsätähteen ja kokopuun ollessa tuoretta voi niiden mukana päätyä polttolaitokselle vihreää neulasta ja lehtipuun lehtiä, jolloin puhutaan niin sanotusta viherhakkeesta. Viherhakkeen kloorin määrä vaihtelee puun kasvupaikan mukaan ja erityisesti meren rannoilla sitä esiintyy sisämaata enemmän. Tunnettu tosiasia on, että lehtivihreässä on enemmän klooria ja alkadeja kuin ruskeaksi kuivuneessa tavarassa, ja kloorilla sekä alkadeilla on negatiivinen vaikutus korroosion syntyyn sopivissa olosuhteissa. Tästä syystä viherhake oli vielä 10-15 vuotta sitten, jos ei nyt kokonaan kielletty, niin ainakin ei-toivottu polttoaineen ominaisuus useilla voimaloilla. Viime vuosina tuoreen polttoaineen käyttö on kuitenkin lisääntynyt monista syistä. Polttoainevarastoon sitoutunut pääoma ja varaston kuiva-ainetappiot ovat kannustaneet nopeampaan kiertoon. Osa polttolaitoksista on suunniteltu sietämään paremmin aiemmin hankalina pidettyjä polttoaineita, ja useasti ajatellaankin, ettei pieni määrä viherhaketta haittaa. Tämä varsinkin tilanteessa, missä poltettavasta tavarasta on pulaa, ja tulet pitäisi jollain tehdä kattilaan. Mutta mikä on pieni määrä ja miten sen saisi selville?
Viherhakkeen haasteet
Viherhakkeen lisäksi korrosoivia yhdisteitä on muissakin polttoaineissa, ja erityisesti kierrätyspuun käytön vaikutusta kattilan likaantumiseen ja korroosioon on tutkittu paljon. Näissä tutkimuksissa yhtenä havaintona on ollut likaantumisen nopea alkaminen, tai tilanteen eskaloituminen lyhyessä ajassa sopivalla cocktaililla kattilassa. Perinteisesti voimalan polttoainetilauksia ajan suhteen ovat säädelleet ympäristölupa, polttoaineiden saatavuus ja hinta, päästöt sekä tietysti energian tarve. Ympäristölupa ja päästörajoitukset ovat tiedossa ja loppu vaihtelee milloin mitenkin. Viikkopohjaiset tilaukset pilkotaan päiväkohtaisiksi toimitusmääriksi polttoaineentoimittajille, jotka usein saavat vapauden toteuttaa määrän ja laadun haalinnan miten parhaaksi näkevät. Tyypillisesti toimittajia ja varastopaikkoja on useita eikä näiden välistä yhteispeliä tai koordinaatio juuri lainkaan. Tai vaikka halua olisikin koordinoida, niin se jää usein purkuaikavarauskalenterin tasolle minne päiväkohtaiset toimitusmäärät survotaan niin kuin ne autoilijoille parhaiten sopivat. Koordinaation matala taso sekä polttoaineen laadun vaihtelut voivat aiheuttaa hankalia tilanteita kattilaan tulevan polttoaineen kanssa, vaikka laitos yrittäisikin tasoitella laatua ajamalla erityyppisiä polttoaineita eri varastosiiloihin.
Kuvitellaan tilanne, jossa voimalalla on joko tieto tai aavistus siitä mikä on liikaa heidän kattilalle ja polttoainetilaukset suunnitellaan niin ettei hankalia olosuhteita kattilaan aiheutettaisi tietoisesti. Tämä voidaan tehdä käyttämällä klooripitoisia polttoaineita kuten kierrätyspuuta ja SRF:ää vain tietty harkittu suhde polttoainemiksistä. Loppu polttoaine on parempana pidettyä metsäpolttoainetta. Erityyppiset polttoaineet voivat olla eri varastoissa mistä niitä ajetaan jollain taktiikalla kattilaan. Jos metsäpolttoaineen laatu kuitenkin on täysin jotain muuta kuin on ajateltu, niin taktiikka ei enää toimikkaan ja hetkellinen epäonni saattaa aloittaa kalliiksi käyvä prosessin kattilassa.
Inrayn ratkaisu: Älykkäämpi polttoaineen valvonta
Kehitimme kamerajärjestelmään lisäominaisuuden, jolla kameran kuvantunnistusohjelmisto etsii kuvista viherhaketta, laskee sen määrän per kuva ja lisää tiedot kuormakohtaiseen datan kaiken muun mittaamamme lisäksi. Nyt kamerakuvien katsellun käytetyssä käyttöliittymässä on mahdollisuus nopeasti nähdä säädettävissä olevan raja-arvon ylittävien kuormien tiedot ja toisaalta saada raportti paljonko niitä on tietyn ajanjakson kuluessa tullut. Laitoksilla, joissa meillä on käytössä varastonhallinta, pystymme kuljettamaan tiedon varastoon ja seuraamaan viherhakkeen etenemistä kohti kattilaa. Ja varastomallissa näkyvät kaikki järjestelmämme läpi tulleet polttoaineet, joten operaattorilla on mahdollisuus saada kokonaiskuva siitä mitä lähitunteina on poltossa.
Inrayn konenäköjärjestelmän tärkeimmät ominaisuudet:
- Polttoainetyypin tunnistus: Konenäköjärjestelmä tunnistaa polttoainetyypit reaaliajassa varmistaen polttoainetyypin oikeellisuuden.
- Viherhakkeen tunnistus: Konenäköjärjestelmämme tunnistaa reaaliajassa vihreät partikkelit, kuten neulaset ja lehdet.
- Kuorma- ja toimittajakohtaiset tiedot: Jokainen kuorma analysoidaan, mikä antaa lisätietoa hankinnan optimointiin.
- Mukautettavat hälytykset ja raportit: Käyttäjät voivat asettaa raja-arvoja ja vastaanottaa välittömiä hälytyksiä, kun rajat ylittyvät. Lisäksi yksityiskohtaiset raportit tarjoavat kattavan kuvan polttoaineen laadusta pidemmältä aikaväliltä.
Reaaliaikaisen datan edut
Kuvittele, että tiedät tarkalleen, mitä polttoon on tulossa tuntikausia etukäteen. Inrayn konenäköjärjestelmällä se on nyt mahdollista. Järjestelmämme antaa käyttäjille kattavan kuvan polttoaineen koostumuksesta, mikä mahdollistaa älykkäämmät päätökset ja mahdollistaa riskien minimoimisen.
- Korroosioriskin vähentäminen: Vähennä suunnittelematonta huoltoa minimoimalla kattilan korroosioriskiä.
- Koordinoinnin parantaminen: Paranna viestintää polttoainetoimittajien kanssa, mikä varmistaa paremman laadunhallinnan.
- Pysy ongelmien edellä: Reaaliaikaisten tietojen avulla mahdolliset ongelmat tunnistetaan ja niihin puututaan ennen kuin ne eskaloituvat.
Luotettava tekniikka
Inray on jo toimittanut yli 20 röntgenskanneria ja kamerajärjestelmää voimalaitoksille, mikä auttaa niitä ylläpitämään jatkuvaa laadunvalvontaa. Viherhakkeen tunnistusominaisuus on viimeisin pitkästä innovaatioiden joukosta, jotka on kehitetty parantaamaan polttoaineen laadunhallintaa.
Kuinka järjestelmämme toimii:
Reaaliaikainen viherahakkeen tunnistus jokaisesta kuvasta:
Automaattinen raportointi toimittaja-, polttoainelaji- ja autokohtaisesti:
Reaaliaikainen siilojen polttoainejakauman visualisointi:
Ota yhteyttä, niin kerromme lisää: contact@inray.fi /050-3509071.